Millä konsteilla pienyritykset loisivat lisää työpaikkoja?
- Työllistäkää! Nyt on hyvä aika työllistää! Työllistäminen
on yhteiskuntavastuuta!
Näin huudellaan eri areenoissa. Yritykset työllistäkää!
Kannustetaan yrittäjiä työllistämään – niin kuin se itsessään olisi joku
työllistävä toimenpide. Kannustaminenko on toimenpide? Ei se vaan maailma pyöri
pelkällä kannustamisella. Pelkkä kannustaminen ei ole konkreettinen teko. Mutta
mikä sitten on? Mikä avuksi työpaikkojen syntymiselle?
Tarvitaan toimenpiteitä joilla yritykset saavat asiakkaita
ja keinoja joilla tehdään tulosta. Kuinka järjestää oma työnsä tehokkaasti ja
tuloksekkaasti, keinoja joilla yritys pystyy tekemään tulosta. Tällöin yritys
pystyy kasvamaan ja siten palkkaamaan lisää tekeviä käsiä.
Tähän tuloksellisuuteen meillä ei ole tarpeeksi haluttu
panostaa. Yritys tarvitsee apua nimenomaan siihen miten parantaa tuloksellisuutta,
jotta olisi mahdollista kasvun kautta palkata lisää ihmisiä. Yrityksiä pitää auttaa
konkreettisesti: miten saada asiakkaita, kuinka myydä ja markkinoida
kannattavasti, miten aikatauluttaa tekemisensä tehokkaaksi.
Mistä yrittäjä voi kysyä apua ilman pompottelua luukulta
toiselle? Ne toimenpiteet joilla työpaikkoja luodaan maahamme – on panostaa
pienyritysten kannattavuuden parantamiseen, asiakkuuksien hankintaan ja
hallintaan, myynti- ja markkinointikeinojen helpottamiseen. Yrittäjän
sparraamiseen, tehokkaasti ja tuloksekkaasti.
Kasvuhaluisia pienyrityksiä löytyy kyllä, jos heillä vain
olisi aikaa löytää etsimänsä.
Kun kehitystoiminta on tehokasta, eikä aika kulu turhaan byrokratiaan,
jää enemmän tilaa tehdä tuloksellista työtä. Tähän tarvitaan yrittäjän
asiantuntemusta, yksityistä yritysneuvontapalvelua.
Paljon puhutaan, että meillä on monenmoisia työllistämistukia
ja muitakin tukimahdollisuuksia, lähinnä rahallisia apuja. Kuitenkin
ensimmäinen asia johon työllistämiskohdassa yritys törmää on byrokratia.
Keneltä kysyä, mihin soittaa. Yrittäjää pompotellaan sinne sun tänne vaikka oikea
tyyppi tehtävään on jo löytynyt tai tarve apukäsille on akuutti. Yleensä
yrittäjä on itse niin kiinni työntouhussa, ettei pysty irrottautumaan oikeaa
luukkua etsiäkseen. Valitettavasti juuri mikään julkinen ”yhdenluukun” juttu ei
toimi. Pompottelu ei ole loppunut – päinvastoin ja byrokratiakin on lisääntynyt.
Ja ne säädökset….
Sitten raha-asia: Yritys joka haluaisi työllistää voi saada
tällä hetkellä palkkatukea ja ehkä kaupunkilisääkin. Näiden tukien maksuajat ovat
kuitenkin yritykseen päin pitkiä. Palkkatuki tulee jopa kolme kuukautta jälkikäteen.
Palkkatuen pitäisi siis olla ennakko, jolla työllistämisvaiheessa saadaan
yrityksen kassa säilymään maksukykyisenä. Työllisyyden kannalta tuki on
kuitenkin huono ratkaisu, sillä se voi johtaa harkitsemattomaan
työllistämiseen. Vain kasvun kautta syntyvä työllistyminen tuo pysyvää
vaikutusta.
Byrokraattinen maamme on tällä hetkellä esteenä kasvulle,
käytännössä kukaan ei enää tunne kokonaisuutta ja siinä samassa unohtuu se
oleellisin: Asiakas! Tässä kohtaa asiakas on se yrittäjä joka tarvitsee apua –
ei paperinpyörittäjien kylää.
Annetaan tuki siihen kohtaan missä siitä on oikeasti apua ja
hyödyttää hiukan pidemmässä juoksussa. Sparrataan yhdessä yrityksemme kasvuun –
se on kannattavaa koko yhteiskunnalle! Ja yhteiskunta olemme me.
Sanna Jylänki
Yrittäjä, yritysneuvoja
Redesan Oy
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti